De vereniging

Welkom op de website van Stoom Modelbouw Midden Brabant.

Opgericht op 8 maart 1996 als afdeling van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers. De vereniging wil een vriendenclub zijn van mensen die geïnteresseerd zijn in het bouwen van zowel stationaire modelstoommachines als locomotieven. Voor wat de locomotieven betreft worden er de laatste jaren niet alleen stoom, maar ook anders aangedreven locomotieven gebouwd.

Onze baan is gebouwd op het terrein van Amarant aan de Bredaseweg 570 in Tilburg. Deze baan onderscheidt zich van andere in Nederland aanwezigen modelbanen, omdat met 3 spoorbreedtes op een grondspoor kan worden gereden. (3,5 inch, 5 inch en 7,25 inch) De totale lengte van deze baan is ongeveer 360 meter, en heeft een voorbijrijdspoor (inmiddels uitgegroeid tot twee aparte rondes) en een vijf opstelsporen met draaischijf en heftafel. Naast de grondbaan beschikt SMMB ook over een kleine verhoogde baan voor spoor 3 en 5 inch met een lengte van 120 meter. Rond 2022 is er een spoor 1 tafel aan toegevoegd. Deze bestaat uit twee rondes en wordt op de rijdag als modules in elkaar gezet.

Naast de onze clubavonden wordt er volgens een vastgestelde agenda 7 keer per jaar op de clubbaan gereden. Daarnaast is het elk lid toegestaan om vrij van de baan gebruik te maken op andere dagen. Door de kleinschaligheid van onze vereniging hebben we niet al te veel regels. Hiervoor is een baanreglement geschreven. Het belangrijkste is natuurlijk de veiligheid op de baan. Naast de aanwezigheid van onze clubleden, zijn ook de bewoners van Amarant aanwezig en nemen graag plaats voor een ritje op onze treinen. Het betreft hier mensen met een verstandelijke handicap en men dient hiermee terdege rekening te houden.

Met vriendelijke groet,

Het bestuur van SMMB